Technický popis tanku M26 Pershing
- typ: do poloviny roku 1945 těžký tank, později překvalifikován na střední tank
- osádka: 5 členů (řidič, pomocník obsluhující kulomet v čelním pancíři, střelec, nabíječ, velitel tanku)
- výzbroj: kanón M3 ráže 90 mm s drážkovanou hlavní, úsťová rychlost se střelou HVAP 1021 m/s; koaxiální kulomet M19A4 ráže 7,62 mm; kulomet ráže 7,67 mm v čelním pancíři a protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm, který byl upevněný ve stojanu na věži
- rychlost otáčení věže: 360 stupňů za 15 sekund
- munice: 70 nábojů do kanónu; 5000 do kulometů ráže 7,62 mm
- pancéřování: od 18 mm na dně po 102 mm na čele, resp. 114 mm na štítu kanónu; korba i věž odlévaná; velitel tanku měl pro pozorování okolí širokoprostorovou kopuli, každý člen posádky měl pozorovací periskop
- motor: Ford GAF benzínový V8 o objemu 18 l; výkon 500 HP při 2600 ot/min uložený v zadní části tanku, nádrž na 832 litrů paliva; hydraulická převodovka Torquematic s planetovou redukcí
- podvozek: šest dvojitých pojezdových kol odpružených na torzních tyčích, hnací kola vzadu; napínací vpředu; pět napínacích kladek
- bojová hmotnost: 41,9 tuny
- poměr výkon/váha: 12 HP/1 t
- tlak na zem: 12,5 psi
- rozměry: délka 865 cm; šířka 351 cm, výška 278 cm
- maximální rychlost: 48 km/h na silnici
- překonávání překážek: brod hluboký 1,2 m, kolmá stěna 1,2 m a zákop široký 2,45 m
- dojezd: 160 km na silnici
- produkce: od listopadu 1944 do června 1945 bylo vyrobeno 1436 tanků M26 Pershing, do roku 1951 bylo vyrobeno ještě dalších tisíc tanků tohoto typu
Technický popis verze Mk IV Churchill IV
- typ: pěchotní tank
- posádka: 5 členů (velitel, střelec, nabíječ, řidič, pomocník řidiče obsluhující kulomet v čelním pancíři)
- výzbroj: 6liberní kanón FQ ráže 57 mm s drážkovanou hlavní; koaxiální kulomet Besa ráže 7,92 mm; kulomet Besa ráže 7,92 mm v čelním pancíři a protiletadlový kulomet Bren ráže 7,7 mm, který bylo možné upevnit na věž; granátomet
- munice: 84 nábojů do kanónu; 9 450 do kulometů Besa; 600 do kulometu Bren; 30 granátů
- pancéřování: odlévaný a sešroubovaný pancíř s proměnlivou tloušťkou od 16 do 102 mm
- motor: benzínový Bedford 2krát 6 válců o výkonu 350 HP při 2200 ot/min uložený v zadní části tanku, nádrž na 682 litrů paliva; převodovka Merritt-Brown 4 stupně vpřed a 1 vzad
- podvozek: hnací zadní kolo, přední kolo napínací; pojezd na 11 nezávisle zavěšených malých kolečkách na každé straně
- bojová hmotnost: 39,6 t
- rozměry: délka 767 cm, šířka 325 cm, výška 249 cm
- poměr výkon/váha: 8,8 HP/t
- tlak na zem: 13,1 psi
- maximální rychlost: 24 km/h na silnici; 13 km/h v terénu (po zesílení pancíře v terénu ;jen 10 km/h)
- překonávání překážek: brod hluboký 1 m; kolmá stěna 75 cm; zákop široký 2,9 m; stoupání 58 %
- dojezd: 195 km na silnici s přídavnými nádržemi na 150 l paliva; v terénu
- výrobce: Leyland, Newton Chambers, Metro-Cammell a další výrobci různých komponentů
- produkce: v letech 1942 - 1943 vyrobeno 1 622 verzí Mk IV Churchill; od června 1941 do října 1945 vyrobeno 5 640 všech verzí tanku Churchill
Technický popis verze T-34/85 z roku 1944
- typ: střední tank
- osádka: 5 členů (řidič; pomocník obsluhující kulomet v čelním pancíři; střelec; nabíječ; velitel)
- výzbroj: kanón ZIS-53 ráže 85 mm s drážkovanou hlavní; koaxiální kulomet DT ráže 7,62 mm a kulomet DT ráže 7,62 mm v čelním pancíři
- munice: 56 nábojů do kanónu; 2770 nábojů do kulometů
- pancéřování: 18 mm až 75 mm; 45 předek korby; 75 mm čelo věže
- motor: V-2-34, 12 válců, OHC, objem 38 880 ccm, vidlicový, dieselový, kapalinou chlazený o výkonu 500 HP (368 kW) uložený v zadní části tanku, nádrže na 545 l paliva a 135 litrů v odhazovacích nádržích; převodovka: 5 stupně vpřed a 1 vzad
- spotřeba paliva: 250 l/100 km (letní), 290 l/100 km (zimní)
- podvozek: hnací kola vzadu, napínací vpředu; 5 velkých pojezdových kol na každé straně uložených na vlečených ramenech
- hmotnost: 32 tun
- výška: 2,74 metru
- maximální rychlost: silnice 50 km/h; terén 32 km/h
- vertikální překážka: 0,75 m; zákop široký 2,5 m; stoupání 30 stupňů
- měrný tlak na půdu 0,65 kp/cm2
- hloubka brodění: 1,3 m;
- dojezd: 350 km
- produkce: v roce 1944 bylo vyrobeno 11 780 tanků; do května 1945 bylo vyrobeno přes 7 300 tanků T-34/85; celková produkce T-34 všech verzí v letech 1940 - 1945 se odhaduje na 52 000 až 56 000 tanků
Technický popis Jagdpanzer 38 Hetzer
- typ: lehký stíhač tanků
- osádka: čtyřčlenná - řidič, střelec, nabíječ, velitel
- výzbroj: kanón ráže 75 mm PaK 39 L/48 s drážkovanou hlavní; kulomet MG 34 ráže 7,92 mm
- munice: 45 nábojů do kanónu, 1200 do kulometu
- pancéřování: čelo 60 mm, boky a záď 20 mm, kanón s odlévaným límcem typu Saukopfblende
- motor: benzínový vodou chlazený řadový šestiválec Praga AE; objem 7754 ccm; výkon 160 HP (118 kW) při 2600 otáčkách za minutu; uložen v zadní části tanku; nádrž na 320 l paliva
- podvozek: hnací kolo vzadu, napínací vpředu; kromě toho 4 velká pojezdová kola na každé straně a nad nimi 1 kladka pro vedení pásu
- hmotnost: 15,8 tuny
- měrný tlak: 0,85 kg/cm2
- maximální rychlost: 42 km/h
- spotřeba: 180 l/100 km na silnici a 230 l/100 km v terénu
- dojezd: 180 km na silnici a 130 km v terénu
- výrobce: pražský Böhmisch Mährische Maschinenfabrik a plzeňská Škoda
- produkce: od dubna 1944 - do konce války vyrobeno 2 827 Hetzerů všech verzí; do roku 1950 vyrobeno 180 nových ST-I a ST-III a 158 vývozních verzí G-13 pro Švýcarsko
Technický popis verze M4A3 Sherman
- typ: střední tank
- osádka: 5 členů (řidič; pomocník obsluhující kulomet v čelním pancíři; střelec; nabíječ; velitel tanku)
- výzbroj: kanón ráže 75 mm nebo 76,2 mm (také houfnice 105 mm) s drážkovanou hlavní; koaxiální kulomet ráže 7,62 mm; kulomet ráže 7,62 mm v čelním pancíři a protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm, který bylo možné upevnit na věž
- munice: 97 nábojů do kanónu (verze 75 mm); 4 750 nábojů do 7,62mm kulometů a 300 do 12,7mm kulometu
- pancéřování: 25-76 mm věž (verze Jumbo až 150 mm); 25-50 mm korba (verze Jumbo až 100 mm); svařovaný pancíř (jiné verze měly také odlévaný); později tzv. mokré uložení munice; každý člen posádky měl pozorovací periskop, nastavitelný horizontálně a vertikálně
- motor: benzínový Ford GAA V-8 o výkonu 450 HP při 2600 ot/min uložený v zadní části tanku, nádrž na 635 l paliva; převodovka 5 stupňů vpřed a 1 vzad
- podvozek: hnací kolo vpředu, napínací vzadu; pojezd na systému 3 vozíků na obou stranách, z nichž každý nesl dvě kola (pozdější verze pružení HVSS)
- hmotnost: 32,3 tuny (verze Jumbo 42,3 tuny)
- maximální rychlost: 47 km/h
- dojezd: 160 km
- výrobce Ford, Grand Blanc, USA (další verze vyrábělo dohromady 11 výrobců v USA a v licenci i v Kanadě)
- produkce: 1942-1945; vyrobeno 12 596 tanků M4A3 (celkem vyrobeno 49 324 všech verzí tanku M4)
Technický popis verze T-34/76 E z roku 1942 - 43 (tank Lidice)
- typ: střední tank
- osádka: 4členná (řidič; pomocník obsluhující kulomet v čelním pancíři; střelec; velitel tanku sloužící i jako nabíječ)
- výzbroj: kanón F-34 vz. 40 ráže 76,2 mm s drážkovanou hlavní; 2 kulomety Děktarev ráže 7,62 mm - koaxiální a v čelním pancíři
- munice: 77 nábojů do kanónu; 3600 nábojů do kulometů
- pancéřování: 52 mm čelo věže; 45 předek korby
- motor: typ V-2; diesel o výkonu 497 HP (368 kW) uložený v zadní části tanku, nádrže na 540 l paliva; převodovka: 4 stupně vpřed a 1 vzad
- podvozek: hnací kola vzadu, napínací vpředu; 5 velkých pojezdových kol na každé straně uložených na vlečených ramenech
- hmotnost: 30,9 tuny
- maximální rychlost: silnice 51 km/h; terén 30 km/h
- vertikální překážka: 0,73 m; zákop široký 2,5 m
- měrný tlak na půdu 0,65 kp/cm2
- hloubka brodění: 1,3 m
- dojezd: 350 km
- produkce: v roce 1942 bylo vyrobeno asi 12 500 tanků; v letech 1940 - 1944 bylo vyrobeno celkem asi 34 200 tanků T-34/76
Technický popis PzKpfw IV Ausf. J z let 1944-45
(pro srovnání jsou v závorce uvedeny údaje PzKpfw IV Ausf. D z let 1939-41)
-typ: střední tank
-osádka: 5 členů - řidič; střelec z kanónu; nabíječ; střelec z kulometu a radista; velitel
-výzbroj: kanón Kwk 40 L/48 ráže 75 mm (Kukl/24 ráže 75 mm) s drážkovanou hlavní; 2 koaxiální kulomety MG 34 ráže 7,92 mm, jeden spřažený s kanónem a druhý v čelním pancíři;
-pancéřování: elektricky svařovaná konstrukce: věž 30 - 80 mm (20 - 30 mm); korba 30 - 80 mm (14,5 - 30 mm)
-munice: 87 nábojů do kanónu; 2 700 nábojů do kulometů
-motor: benzínový Maybach HL 120 TRM, výkon 300 hp při 3000 ot/min, uložen v zadní části tanku, nádrže na 680 l paliva (470 l)
-podvozek: hnací kolo vpředu, napínací vzadu; 8 malých pojezdových kol na každé straně zavěšených na příčných torzních tyčích a nad nimi 4 kladky na vedení pásu
-rozměry: délka, šířka, výška 701 x 228 x 268 cm (592 x 284 x 268 cm)
-hmotnost: 25 t (20 t); měrný tlak na půdu 0,89 kp/cm2 (0,77 kp/cm2)
-maximální rychlost na silnici: 38 km/h (42 km/h)
-překážky: stoupání 30 st.; stěna 0,6 m; brodění 0,8 m, příkop 2,2 m
-dojezd: na silnici 320 km, v terénu 210 km (na silnici 210 km, v terénu 130 km)
-výrobce: Krupp
-produkce: v letech 1936-45 bylo celkem vyrobeno 8544 kusů; pro poslední verze Ausf. H a J a jejich modifikace se v letech 1944-45 vyrobilo skoro 6 000 podvozků
Technický popis PzKpfw VI Tiger Ausf. E
- typ: těžký tank
- osádka: 5 členů (řidič; střelec z kanónu; nabíječ; střelec z kulometu a radista; velitel)
- výzbroj: kanón ráže 88 mm KWK 36 s drážkovanou hlavní; 2 koaxiální kulomety MG 34 ráže 7,92 mm, jeden spřažený s kanónem a druhý v čelním pancíři; protiletadlový kulomet MG 34 ráže 7,92 mm
- munice: 92 nábojů do kanónu; 5 100 nábojů do kulometů
- pancéřování z válcovaných desek z niklové oceli, elektricky svařovaná konstrukce: 80-100 mm věž (120 mm čelo kanónu); 60-100 mm korba; 25 mm strop věže a horní kryt motoru
- motor: benzínový Maybach HL 210 P45, V-12 o výkonu 650 HP při 3000 ot/min uložen v zadní části tanku, nádrž na 540 l paliva; převodovka 8 stupňů vpřed a 4 vzad
- podvozek: hnací kolo vpředu, napínací vzadu; zavěšení na příčných torzních tyčích, 8 kol ve dvou řadách na obou stranách
- hmotnost: 57 tun
- maximální rychlost: 20 km/h v terénu; 40 km/h na silnici
- dojezd v terénu: 110 km
- výrobce Henschel
- produkce: 1942-1944; celkem vyrobeno 1 354 tanků